Rzeczoznawstwo

Statystyki egzaminów na uprawnienia budowlane

Rzeczoznawcą budowlanym zgodnie z art. 8 b. ustawy o samorządach zawodowych architektów oraz inżynierów budownictwa (Dz. U z 2014 r. poz. 1946) z dn. 1 grudnia 2014 r., może być osoba, która:
1. korzysta w pełni z praw publicznych,
2. posiada:
a) tytuł zawodowy magistra inżyniera, magistra inżyniera architekta, inżyniera lub inżyniera architekta,
b) uprawnienia budowlane bez ograniczeń,
c) co najmniej 10 lat praktyki w zakresie objętym rzeczoznawstwem,
d) znaczący dorobek praktyczny w zakresie objętym rzeczoznawstwem,
3. jest członkiem właściwej izby samorządu zawodowego.

Osoba zainteresowana uzyskaniem tytułu rzeczoznawcy budowlanego składa – za pośrednictwem Okręgowej Komisji Kwalifikacyjnej, wniosek do Krajowej Komisji Kwalifikacyjnej.


Do wniosku należy dołączyć:
1) Odpis dyplomu ukończenia szkoły wyższej
2) Odpis uprawnień budowlanych bez ograniczeń

3) Oświadczenie o korzystaniu w pełni z praw publicznych,

4) Zaświadczenie o przynależności do właściwej izby samorządu zawodowego

5) Życiorys zawodowy

6) Dowody 10-letniej praktyki w zakresie objętym rzeczoznawstwem

7) Dowody posiadania znaczącego dorobku praktycznego w zakresie objętym rzeczoznawstwem

8) Kartę osobową

9) Dowód wniesienia opłaty skarbowej na rachunek banku lub w kasie Urzędu Dzielnicy Warszawa Śródmieście m.st. Warszawy. (w wysokości 10 zł), 
Opłatę skarbową wnosi się: na rachunek: 

Dzielnica Śródmieście m.st. Warszawy,
ul. Nowogrodzka 43, 00-691 Warszawa 
numer konta: BANK HANDLOWY W WARSZAWIE S.A.  21 1030 1508 0000 0005 5000 0070 
z dopiskiem „opłata skarbowa za wydanie decyzji w sprawie nadania tytułu rzeczoznawcy budowlanego”

10) Dowód wniesienia opłaty za postępowanie kwalifikacyjne (w kwocie 1200 zł na konto :
PDK OIIB Santander Bank Polska S.A. 61 1500 1100 1211 0005 2361 0000).

Praktykę zawodową oraz znaczący dorobek praktyczny, o którym mowa w pkt. 6 i 7 potwierdza się dokumentami, zeznaniami świadków, a w szczególności opiniami stowarzyszeń naukowo-technicznych, zaświadczeniem wydanym przez kierownika jednostki, w której odbywała się praktyka zawodowa, zawierającym:
1) wyszczególnienie projektów budowlanych, przy których sporządzaniu ubiegający się o tytuł rzeczoznawcy budowlanego odbywał praktykę zawodową, lub obiektów budowlanych, przy których realizacji odbywał on praktykę zawodową,
2) stwierdzenie okresów praktyki zawodowej z podaniem dat rozpoczęcia i ukończenia praktyki przy poszczególnych projektach lub odpowiednio przy realizacji poszczególnych obiektów budowlanych, z określeniem charakteru wykonywanych czynności (wzór zaświadczenia)

W stosunku do osób posiadających tytuł rzeczoznawcy właściwego stowarzyszenia naukowo-technicznego, tytuł taki traktuje się jako znaczący dorobek praktyczny, do którego uznania wymagana jest pozytywna opinia i rekomendacja właściwego stowarzyszenia.
Nadanie tytułu rzeczoznawcy budowlanego należy do kompetencji Krajowej Komisji Kwalifikacyjnej Polskiej Izby Inżynierów Budownictwa.
Krajowa Komisja Kwalifikacyjna nadanie tytułu rzeczoznawcy budowlanego orzeka w drodze decyzji, określając zakres, w którym funkcja rzeczoznawcy budowlanego może być wykonywana oraz okres do kiedy tytuł zachowuje ważność.
Zakres ten nie może wykraczać poza specjalność techniczno-budowlaną objętą posiadanymi uprawnieniami, a okres ważności tytułu nie powinien przekraczać 10 lat.

Pliki do pobrania

UWAGA: Wszystkie dokumenty należy wypełniać drukowanymi literami